0

To nejlepší z nejlepšího copywritera (recenze)

Pavel Šenkapoun je ve světe copywritingu známé jméno, a tak jsem se rozhodla přečíst si jeho knihu To nejlepší z nejlepšího copywritera a trochu se poučit právě o… to neuhádnete… copywritingu. 😀 V dnešní recenzi se na jeho knížku tedy podíváme hezky zblízka.

O čem je kniha To nejlepší z nejlepšího copywritera

Vzhledem je To nejlepší z nejlepšího copywritera jednoduše modrá kniha s bílým textem (o různých fontech) a bílým kohoutkem v kroužku. Skoro čekáte, jestli nebude mít kniha něco společného s KFC. Podnázev zní O psaní, reklamě a duši, a to krásně shrnuje, o čem knížka je. Panu Šenkapounovi se nedá upřít příjemný humor a schopnost se zasmát sám sobě. Také se umí pochválit. A obojí vyvažuje tak krásně, že vám nepřijde ani jako namyšlený všeználek (jak byste možná z názvu čekali), ale ani jako amatér a neschopa, co přeceňuje své znalosti a schopnosti. Už jen s ohledem na to, jak se knížka krásně čte a předává zajímavé informace, musí čtenář uznat, že pan Šenkapoun je člověk na svém místě.

Do knížky jsem se začetla s chutí. Mám moc ráda češtinu a psaní, což je vám asi z tohoto blogu nejspíš dávno jasné, ale stále se mám o psaní co učit. A jelikož se jinak živím také jako grafik, vím, jak je ve světě reklamy důležité i psané slovo. Umět tedy dát dohromady dobrý text k reklamní grafice může být velice užitečné. Co se mi na psaní autora v této knize mimo jiné také líbí, je jeho podpora. Motivuje čtenáře, podporuje je a dodává jim odvahu k vlastnímu psaní a k učení. Dává najevo, že učený z nebe nespadl a i “odborníci” dělají chyby, ale je třeba to zkoušet a posouvat se dál. Učit se. To je mi sympatické.

Nejde o suchou nudnou učebnici s poučkami, ale o výživný, lehce humorný text s řadou zajímavých ukázek z praxe. Když jsem například četla o sloganech, nad kterými se dotyčný reklamní umělec moc nezamyslel, slzely mi oči smíchy. No, uznejte sami, že je slogan I nadále budeme to, co jsme – přirození! naprosto dokonalý? Nebo Prodáme Vám i Vaši nemovitost? Nevím, jak vy, ale já jdu do kolen. Na druhou stranu ale sama znám ten pocit, kdy člověk na něčem pracuje delší dobu a ztratí nadhled, a pak udělá nějakou podobnou botu, protože ji prostě nevidí. To máte jako u malování, občas je třeba si dát pauzu a podívat se na celek zase po nějaké době, s “novýma” očima. Ale ve světě reklamy moc času na nějakou pauzu není, protože čas jsou peníze, a klient nechce čekat, až si obnovíte nadhled. Ale to jsem odbočila.

Knížku hodnotím jako skvělou. Je výborně napsaná, sympatická, přehledná a dala mi zajímavé informace k zamyšlení. Jsem ráda, že se pan Šenkapoun vydal na cestu psaní a doufám, že v ní bude pokračovat i nadále.

Závěr k zamyšlení

Pan Šenkapoun nás čtenáře ve své knize poučí o světě copywritingu, a dokáže to z mnoha různých stran. Autor se na konci zabývá zajímavou myšlenkou, tedy že se v naší zemi nevěnuje dostatečná péče duševnímu zdraví. Že řada z nás (a ano, spadám do této skupiny) vykonává práci duševní, nikoli fyzickou, a přesto nevěnujeme péči o své duševní zdraví žádnou zvláštní pozornost. Myslím, že to je něco, nad čím by se měl zamyslet úplně každý. Nedávno to shodou okolností říkala i má babička. Zná lidi, co pracují hlavou a zná lidi, co pracují rukama. Lidi, co pracují rukama, si odpracují své, a pak jdou s čistou hlavou a písničkou na rtech domů. Lidé, co pracují hlavou, nesou svou práci v hlavě i domů, písnička jim na rty zabloudí spíš omylem, mračí se a špatně spí. Jejich práce je neopouští, zůstává s nimi. Musíme se naučit v hlavě oddělit práci od času, kdy si hlavu potřebujeme vyčistit a nechat ji odpočinout. A v případě problémů, depresí, úzkostí a jiných starostí vyhledat odbornou pomoc, beze strachu, že budeme za blázny. V dnešní době je stres a deprese věc běžnější, než byste čekali. Najít pomoc není projev slabosti, ale odvahy a víry v lepší zítřek. Je to ukázka, že jste odhalili problém a teď pracujete na jeho vyřešení. To je přeci znamení hrdiny, nikoli slabocha.

O knize To nejlepší z nejlepšího copywritera

Knihu To nejlepší z nejlepšího copywritera s podnázvem O psaní, reklamě a duši, napsal Pavel Šenkapoun, obálku zpracoval Mgr. Petr Bernát (s použitím grafiky Davida Kučery). Kniha má měkké desky, 224 stran a vydalo ji nakladatelství Zoner Press, kterým tímto za výtisk velice děkuji.