0

Recenze knížky Mladá dáma

V dnešní recenzi se podíváme na knihu Mladá dáma, která nedávno vyšla i ve filmové podobě.

Bestsellerová autorka New York Times, Evelyn Skye, přichází s knihou Mladá dáma, a my se na ni spolu teď podíváme.

Nedávno jsem narazila na filmový trailer s tímto příběhem a z ukázky se zdál napínavý, ale nepřišel mi nijak zvlášť zajímavý. Ukázalo se ale, že je to tím osekáním, kterého musí tvůrci docílit, aby se vešli do krátkého času pro filmovou ukázku. Kniha rozvede celý příběh způsobem, jaký u knih miluji – asi proto skoro nikdy není lepší film než kniha. Možná jsou výjimky, ale ve většině případů je to tak.

Elodie nikdy nesnila o palácích a přepychu. Jako dědička chudého vévodství moc dobře ví, co to znamená hlad a bída. Když ji ale požádá o ruku okouzlující princ bohatého ostrovního státu Aurea, bez váhání přijme. Vždyť sňatek s Henrym znamená, že její lid už nikdy nebude trpět! Za pohádkovou nabídkou se však ukrývá tajemství. Temné, zubaté tajemství. Aurea totiž sdílí ostrov s drakem – krvežíznivou bestií, která si výměnou za svoji přízeň žádá krev. Královskou krev. Elodie je ihned po honosné svatbě obětována netvorovi. Bude potřebovat veškerý svůj důvtip, aby v jeskynním bludišti unikla ze spárů jisté smrti a pomstila se všem, kdo ji zradili. Román je výsledkem unikátní spolupráce filmařského týmu Netflixu, v čele s autorem scénáře Danem Mazeau, a bestsellerové autorky New York Times Evelyn Skye.

Jelikož jsem film ještě neviděla, nedokážu popsat, jak moc se filmová a knižní verze podobají či rozchází. Ale mohu mluvit o knize Mladá dáma, kterou jsem přečetla jedním dechem. Pozor, i když to působí jako pohádkový příběh, draci, princezny a tak, dětem bych to raději nečetla. Především ne těm mladším.

Příběh začíná ve vyprahlé zemi, kde lidé v potu tváře tvrdě pracují, aby dokázali přežít. Vládne jim vévoda Richard Bayford, otec Elodie. Elodie mu pomáhá a časem má nad zemí vládu převzít. Ale pak se Elodie nečekaně dozví, že se o její ruku uchází princ krásné a bohaté země. Jejich manželství by mohlo znamenat konec bídy pro její lid, a tak se Elodie, mladá žena se silným morálním kompasem, odvahou a smyslem pro povinnost, rozhodne souhlasit. V příběhu se krásně ukazuje její inteligence, kde i přes lesk lákavé budoucnosti je stále přemýšlivá, opatrná a zajímá se proč. Proč o ni princ jeví zájem? Co tím získá? Jde o bystrou a inteligentní následovnici, která je hnána pocitem povinnosti vůči svému lidu. Všechno se zdá být moc dobré, až se ukáže, že když se vám zdá, že tu něco smrdí, tak máte pravdu.

Autorka skvěle vystihla kontrast mezi zeměmi, tou, odkud Elodie pochází a tou, kam následuje s vidinou záchrany svého lidu. Její lásku k sestře, otci a podstatně menší sympatie k nevlastní matce (které se mimochodem během příběhu vyvíjí a mění). A brilantně odkrývá záhadný příběh o princeznách obětovaných drakovi. Příběh má hloubku, je zajímavý a opravdu mě zaujal, i včetně několika zvratů a nečekaného konce.

Knížka Mladá dáma rozhodně předčila má očekávání a s radostí ji doporučuji.

O knize Mladá dáma

Knihu Mladá dáma napsala Evelyn Skye, do češtiny přeložil Jakub Chodil. Obálku upravil Ondřej Mikulecký. Knížka má měkké desky a 344 stran, na konci včetně dodatku autorky, který obsahuje slovník dračího jazyka. U nás vydalo nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis, a já jim tímto za výtisk velice děkuji.