0

Recenze knihy Šílená

Jsou knihy, které vám odhalí úžasné světy, zajímavé věci i odvážné hrdiny. Jednu takovou tady zrovna dneska mám. Podíváme se spolu na historický román, který se opírá o životní příběh skutečné ženy – Nellie Blyové. Knížka nese výstižný název Šílená.

Anotace (oficiální popis nakladatelství)

Píše se rok 1887. Třiadvacetiletá Nellie Blyová se vydává do New Yorku, odhodlaná prosadit se tu za každou cenu jako seriózní novinářka. Život ve městě je však těžší, než si představovala, a v žádných novinách o ženu-reportérku nestojí. Nellie v zoufalství vymyslí pro přední plátek The World neodolatelnou nabídku: pravdivou reportáž z ženského blázince na Blackwellově ostrově, kam se chce dostat tak, že bude předstírat šílenství. Jenom tak může zjistit, nakolik jsou pravdivé řeči o tamních nelidských podmínkách. Majitele deníku Josepha Pulitzera to zaujme a slíbí Nellie, že se postará, aby se po krátké době dostala ven.

Když se však za mladou novinářkou v utajení dveře blázince zavřou, ocitne se na místě plném hrůz, kde vládne krutost, jakou si vůbec nedokázala představit. Chladné, izolované a hladové dny strachu a úzkosti v ní znovu probudí traumatické události z dětství. Do blázince přišla dobrovolně – ale dokáže se z něj vůbec někdy dostat ven?

Šílená, neobyčejný portrét ženy, která předběhla svou dobu, je příběhem o hledání pravdy, která změnila svět.

HISTORICKÝ ROMÁN ROKU PODLE LISTŮ THE TIMES A THE SUNDAY TIMES

Knížka Šílená spadá pod historické romány a beletrii. Přestože je založena na skutečné osobě Nellie Blyové a jejím skutečném životním příběhu, s fakty, časem a charaktery postav je nakládáno volně.

Musím předně říct, že knížka s názvem Šílená umí v člověku probudit emoce. I když dnešní svět je už docela jiný, stejně si člověk dokáže dobře představit hlavní hrdinku, jak se snaží vypořádat s obtížemi při hledání práce v oboru, který je v té době prakticky mužský, tedy v investigativní žurnalistice. V její době ženy psaly nanejvýš o kultuře a módě, protože se považovaly za příliš “křehké” než aby dělaly například reportáže z míst činu a podobně. Našla se však odvážná žena, která pod pseudonymem Nellie Blyová našla práci v novinách. Je třeba říct, že je skvělé, že se našli muži, kteří jí v této době dokázaly dát šanci. Nellie Blyová byla velmi statečná, odvážná žena, která se nebála výzev. Pro svou novinářskou práci se rozhodla nechat se zavřít do obávaného blázince na Blackwellově ostrově v New Yorku. Díky její odvaze se tak z následné reportáže s názvem Deset dní v blázinci stala sněhová koule, co se řítí ze svahu a nabírá další sníh, až se z ní stane lavina. Odstartovala změny, které probíhaly jak v ústavech pro duševně choré, tak v oblasti zaměstnávání žen na dříve typicky mužských pozicích. Ženám, jako byla Nellie Blyová vděčíme za možnosti, které jako ženy máme teď.

Kniha se mi líbila. Výborně se četla a působila na emoce. Ukazovala svět, jaký byl. Možnosti, které pro ženy byly těžko dosažitelné, a které dnes bereme za samozřejmost. Popisuje statečnou průkopnici Nellie Blyovou od jejích dětských let, těžký životní příběh a její sílu a odhodlání jít si za svým. V knize se poukazuje na dříve typický pohled na ženy jako na manželky a pečovatelky o děti a domácnost, kdy cokoli, co vybočovalo, bylo považováno za nenormální a opovrženíhodné. Sice byly možné rozvody, ale bylo jich málo a ještě méně z nich navrhly ženy, protože se na ně pak ve společnosti koukalo srze prsty.

V knize se odhaluje také tehdejší péče o duševně choré, kdy se do blázince zavíraly i ženy, které duševně choré nebyly. Nikdo tomu nevěnoval příliš pozornost, hlavně když všichni tito lidé zmizeli z dohledu. V této knížce a Nelliině reportáži se popisují příšerné podmínky, ve kterých ženy v ústavu pro duševně choré byly nuceny žít. Poukazuje se na příšerné chování personálu, nelidský přístup, neodbornost, na chybějící soucit a tresty. Na příšerné jídlo, nedostatečné oblečení a nemoci. Kniha je to silná, protože je založena na velmi silném příběhu. Jediná věc, kterou bych na této knize změnila, je zadní část obálky. Písmo na tomto podkladu je hůř čitelné.

Knihu Šílená doporučuji. Jde o silný příběh silné a statečné ženy.

O knize Šílená

Knihu Šílená napsala britská spisovatelka Louisa Treger, do češtiny knihu přeložila Veronika Lásková. Kniha má 304 stran a pevné desky s měkkým přebalem. Obálku zpracoval Martin Kábrt. Vydalo nakladatelství Grada pod značkou Metafora, a já jim tímto za výtisk velice děkuji.