0

Recenze knihy Jen moje štěstí (Adele Parksová)

Z moře knih, jež omývá břehy našeho světa, jsem si naslepo vybrala novinku s názvem Jen moje štěstí. Autorkou je Adele Parksová, a přestože má na svém kontě již řadu knih, dosud je tohle první, kterou jsem od ní četla.

Musím uznat, že to úplně naslepo nebylo. Přečetla jsem si totiž lákavou anotaci a viděla zajímavou obálku. Bylo jasné, že mě čeká “zase něco jiného” a těšila jsem se.

Lexi a Jake už patnáct let sázejí spolu se svými přáteli Pearsonsovými a Heathcotesovými pokaždé šest stejných čísel. Během večeří, večírků nebo letních grilování spolu vždy probírali důležité věci a společně se zasmáli, když v loterii vyhráli nanejvýš deset liber. Jenže pak se jedné sobotní noci stane nemyslitelné skutečností. Jejich šest čísel vyhraje a všechno je jinak. Lexi a Jake mají tiket s hodnotou 18 milionů liber a nechtějí se dělit. A jejich přátelé jsou odhodláni získat svůj podíl. Kam až jsou schopni zajít?

Kniha Jen moje štěstí je napsaná v “ich” formě, tedy z pohledu dané postavy. Nejde o jednu postavu, která příběh vypráví, ale postavy se střídají, nemusíte se však bát, mnoho jich není. Většinou vypráví matka Lexi či její dcera Emily. V téhle rodině se stane něco těžko uvěřitelného – vyhrají obrovskou sumu peněz. To se stane krátce po začátku knihy a zbytek příběhu se točí okolo událostí, které se, především díky obrovské výhře, stanou. Kniha donutí čtenáře se zamyslet nad tím, jak by se zachoval, kdyby byl na místě výherců. Autorka krásně vykreslila, jak se s novou situací vypořádává morálně pevná, šetrná a rozumná milující matka Lexi a v kontrastu s ní, jak se chová její manžel Jake. Jak se zachovají jejich letitý přátelé. A svět okolo celé rodiny, přátelé dětí, šéfové v práci… Autorka staví před čtenáře otázku – je výhra skutečně výhrou, a nebo prokletím? Možná si po přečtení řeknete, že se máte vlastně dobře, a to ferrari, které si vystřihujete z časopisů o autech a lepíte si ho do sešitu pod polštář, vlastně není to, co je pro vás nejdůležitější. A nebo možná, že je!

Já osobně Lexi obdivovala. Zůstala věrná sama sobě a neztratila s výhrou hlavu. Její výhra však zároveň probudila to nejhorší v lidech okolo a vynesla na světlo jejich zhýralé, sobecké a nenasytné povahy. Knížka je skvěle napsaná, přehledná, čtivá, napínavá a zajímavá. Dostala mě. Užívala jsem si stránku za stránkou zajímavý příběh, který se lehce rozehrával i mimo hlavní větev příběhu k příběhu trochu jinému, tedy příběhu bezdomovce jménem Toma. Ale o tom si budete muset přečíst, protože vám samozřejmě nemůžu vyzvonit všechno, že jo. 🙂 Takže…

Kniha Jen moje štěstí si rozhodně zaslouží vaši pozornost. Mě se moc líbila a ráda ji doporučuji.

O knize Jen moje štěstí

Knihu Jen moje štěstí napsala Adele Parksová, do češtiny přeložila Marie Polasková a obálku zpracovala Natálie Pecková. Autorka, což mi přišlo zajímavé, získala roku 2022 Řád britského impéria za zásluhy o literaturu od krále Charlese III. Kniha má 384 stran (54 kapitol a poděkování) a je bestsellerem Sunday Times. Vydalo ji nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis, kterým tímto za výtisk ještě jednou moc děkuji!