0
smrt přichází na prohlídku

Smrt přichází na prohlídku – recenze zbrusu nové detektivky á la Agatha Christie

Dnes se spolu podíváme na novou detektivku s názvem Smrt přichází na prohlídku.

Po všech těch knihách o osobním růstu, cvičení a románech jsem dostala chuť na něco nového. Na jiný žánr. Rozhodla jsem se zkusit po dlouhé době detektivku. Dřív jsem moc ráda detektivky od Agathy Christie, kterých měla moje mamka doma celou sbírku. Byla jsem fascinovaná promyšlenými příběhy, skvělými postavami, bystrými detektivy. A teď jsem dostala tip na knižní novinku s názvem Smrt přichází na prohlídku, která měla být ve stylu právě zmíněných knih od Agathy Christie. Skvělé, řekla jsem si. Jako na zavolanou!

Smrt přichází na prohlídku

Děj se odehrává ve Švédsku, kam přijíždí kriminální komisař Peter Vinston. Vzal si právě dovolenou z práce, kvůli svému zdravotnímu stavu, a hodlá trávit čas se svojí dcerou Amandou. Ta žije na zámku s Peterovou exmanželkou Christinou a jejím manželem, přezdívaným Poppem. Po cestě Peter uvázne s autem mezi býky na pastvině a pomůže mu náhodou kolem jedoucí Tove Espingová, místní vyšetřovatelka, kriminální asistentka. Tak se poprvé setkají a ještě netuší, že je brzy čeká případ, který spolu budou řešit.

Jessie Andersonová je cílevědomá žena. Spolu s asistentkou Elin pracují na náročném projektu. Na odkoupené louce blízko moře chystají moderní domy pro bohaté klienty, první ukázkový už stojí, ale místní se proti projektu bouří. Aby si je Jessie naklonila, zakoupí plastiku jistého sochaře, o kterou místní dlouho usilovali a je jim slíbeno, že plastiku získají darem, až se první dům prodá. Protest značně zeslábne, zbývá jen pár jedinců, kteří dál se stavbami nesouhlasí. Plastika je ve tvaru háku a je vystavena prozatím v ukázkovém domě.  Jessie na prohlídku pozve pár vyvolených, sportovní hvězdu s manželkou a místní chovatelku koní. Na dům se po prosbě exmanželky a pozvání Jessie jede podívat i Peter Vinston. Peter s Christie dorazí jako poslední a najdou Jessie mrtvou. Když dorazí místní policie spolu s  Tove Espingovou, poprosí náčelník Petera, aby pomáhal s případem jako konzultant. Tove to bere jako projev nedůvěry, a tak začíná spolupráce mezi Peterem Vinstonem a Tove Espingovou. Kdo by ale mohl chtít Jessie Andersonovou mrtvou? Nebo to byla jen nehoda? Během vyšetřování vyplouvají na povrch různé skutečnosti, které pomáhají skládat mozaiku smrti Jessie kousky puzzle. Rozuzlení na konci přednese Peter Vinston ve stylu Hercule Poirota, pěkně před všemi nastoupenými podezřelými.

Knížka Smrt přichází na prohlídku se mi skvěle četla. Je velice dobře napsaná a příběh je geniálně předestřen čtenáři tak, aby si mohl lámat hlavu a zapojit mozkové závity. Příběh je psaný z pohledu vypravěče, je osobní a ukazuje postupně na myšlenkové pochody všech osob. Můžete si zkusit během čtení tipnout, kdo je vrah (pokud vůbec někdo, ha!). V minulé recenzi jsem psala, že nejsem velkým fanouškem anglických výrazů v českém překladu, mimo případy, kdy jsou použité vhodně a s určitým záměrem. Tady je angličtina občas použita v souvislosti s Jessie, což, jak věřím, má za účel zdůraznit, že žila dlouho v cizině a snaží se nacpat svůj záměr mezi místní. Má ji to odlišovat a dodat jí punc americké hvězdy, řekněme. Schválně si toho všimněte a klidně mi napište svůj názor.

Postavy jsou velice dobře popsané, jako bych je viděla přímo před sebou. Příběh nemá chybu. Knížku Smrt přichází na prohlídku jsem si užila a můžu ji vřele doporučit.

O knížce Smrt přichází na prohlídku

Smrt přichází na prohlídku napsali Anders de la Motte a Måns Nilsson. Knížka má 384 stran, 51 kapitol, prolog, epilog a na začátku prostor pro představení jednotlivých postav. Český překlad je dílem Heleny Matocha a s tímto překladem knížku vydalo nakladatelství Euromedia. Obálku připravila Soňa Šedivá. Za knížku velice děkuji!