0

Recenze knihy Kurz malování prsty (kterou napsala Iris Scott)

Má domácí knihovna se rozrostla o nový exemplář – knihu Kurz malování prsty, kterou napsala Iris Scott, americká výtvarnice.

Iris Scott je známá svou neobvyklou technikou – maluje totiž prsty. Když se nad tím zamyslím, je to takový “návrat ke kořenům”, že? Představte si jak malují malé děti. Prsty! Pak přejdeme věkem ke “sofistikovanějšímu” způsobu malování, pomocí štětce. Ale Iris Scott se vrátila k malování prsty a vytváří neuvěřitelná, úžasná díla. Jméno jsem hned poznala, když jsem si ho všimla na knize, její obrazy jsou dobře rozpoznatelné,  připomínají stylem pointilismus nebo také impresionismus. Z maličkých ploch se skládá větší obraz, který dobře rozpoznáte, když si od obrazu poodstoupíte. Od Iris Scott mám moc ráda obrazy mokrých psů (namalovala jich několik), kteří se snaží otřepat. A protože se mi díla Iris Scott moc líbí, byla jsem zvědavá, co mi poví skrze svou naučnou knihu, kterou výstižně pojmenovala Kurz malování prsty.

Kurz malování prsty

Knížka Kurz malování prsty má přibližnou velikost necelých 21 cm na šířku a 26 cm na výšku, má měkké desky a je krásně barevná, od grafiky, která dělá knihu hezky přehlednou, po ukázky malování. Kniha začíná základními tipy pro malování prsty. Dozvíte se například, že rukavice jsou potřeba, protože barvy, které se pro tuto techniku používají, nejsou bezpečné pro pokožku. Dostanete i tipy na vhodné rukavice, seznámíte se podrobněji s různými technikami a důležitými postřehy, a pak už se budete učit na konkrétních obrazech – za vzor tu máme obrazy Mraky, Kapři Koi, Slečna mezi listy, Červené květiny a Mokrá silnice. Jen co jsem přinesla knížku domů, šly děti zkoušet malování prsty, ale ukázalo se, že v obřích rukavicích na úklid, se moc dobře “nemaluje”. Proto budu muset sehnat užší. Ale jde o velice zajímavou a kreativní techniku, která si zakládá na kouzlu okamžiku. Myslím, že malování prsty patří mezi skvělé relaxační a terapeutické techniky, které by mohly zaujmout mnoho zájemců o práci s barvami.

Knihu Kurz malování prsty jsem hodnotila z hlediska výtvarnictví jako skvělou, krásnou, kreativní a inspirující. Je ale ještě minimálně jedno hledisko, ze kterého bych knihu ráda ohodnotila, a to je psaná část. Autorka ruku v ruce s paní překladatelkou, přinesla krásně čtivý, příjemný, přátelský a správně “normální” text, která vás nevyděsí technickými pojmy a složitostmi, ve kterých si občas umělci libují. Místo toho vám ukáže, jak snadno můžete obrazy svými prsty malovat i vy sami.

Celkově knihu Kurz malování prsty hodnotím jako příjemnou, přátelskou a inspirativní knihu, která vás okouzlí zajímavou výtvarnou technikou, kterou zvládne každý.

O knize Kurz malování prsty

Knihu Kurz malování prsty napsala, jak už bylo řečeno, americká výtvarnice Iris Scott. O český překlad se postarala Linda Hroníková, obálku zpracoval Mgr. Petr Bernát. Kniha má 160 stran (10 kapitol), je krásně barevná a desky má měkké. Za výtisk velice  děkuji nakladatelství Zoner Press.