0

Recenze knihy Ukradený příběh

Oddychová četba s jemně lechtivými pasážemi, to jsou ve zkratce romány. Dobré romány se dají číst jedním dechem. Jeden takový román pro vás mám a jmenuje se Ukradený příběh.

Vanesse je něco přes třicet a ocitla se sama se dvěma syny, hypotékou a dírou v srdci tam, kde býval její muž, kterého jí odloudila psycholožka Natalie z manželské poradny. A tak se rozhodne splnit si svůj dávný sen a napíše zamilovaný román. V nakladatelství, kde vydává knihy její oblíbená autorka, ho zamítnou. O to víc je v šoku na autogramiádě svého idolu po několika měsících. Při čtení ukázky nemůže věřit vlastním uším. Slovo od slova slyší to, co před časem sama napsala!

Požádá o pomoc odborníka na autorské právo Marcuse. Když ho poprvé spatří, má pocit, že jí do života vkročil vysněný muž přímo ze stránek její knihy.

Je ale Marcus opravdu to, co v životě potřebuje?

Můj dojem

Romány si proklestily cestu do mé domácí knihovny celkem nedávno. Četla jsem je předtím někdy v pubertě, celá zvědavá, jak autorka popíše především romantické a lehce erotické části příběhu. Teď nedávno jsem zase zabrousila mezi romány, spíš náhodou, a měla jsem štěstí. Narazila jsem totiž na několik dobrých románů, které čtenáři či čtenářce poskytnou příjemný čas, kdy si odpočinete a necháte fantazii zanést mysl někam jinam. To je fajn, zvlášť teď, v době, kdy se fyzicky jen tak někam nedostaneme.

Díky tomu, že je kniha Ukradený příběh dobře napsaná, tak se výborně četla. Měla jsem ji “zhltnutou” během pár dní, ale pokud nemáte žádné jiné povinnosti, snadno ji zvládnete přečíst i rychleji. Příběh čtenáře zanese do světa Vanessy, která se po rozvodu rozhodne splnit si svůj sen a napsat román. To se jí podaří a kopii zašle do nakladatelství Wax, kde, mimo jiné, publikuje své knihy i její oblíbená autorka Charlotte Lancasterová. Nakladatelství román odmítne a zklamaná Vanessa se rozhodne poslat kopii jinam, ale řízením osudu přijde o originální soubor, a tak si vyžádá zaslání svého románu zpět.. Z nakladatelství ale přijde podivná odpověď, podle které si ve Wax nejsou vědomi, že by nějaká komunikace proběhla a román jim byl zaslaný. Vanessa nemá v rukou nic. Navrch se náhodou dostane na předčítání nové knihy své oblíbené autorky, kde slyší (s menšími úpravami) svoji vlastní knihu! Rozhodne se bránit právní cestou, a tak se dostáváme do víru událostí, zažíváme milostná vzplanutí a odhalujeme skutečné tváře (osobnosti) jednotlivých postav. Líbí se mi, jak se mění úhel pohledu, kapitola po kapitole. Jednou je právě probíhající děj popisován z pohledu Vanessy, další děj je popisován z pohledu Dave (Davea?) a jindy zase z pohledu Marcuse. Dodává to příběhu další rozměr.

Budu upřímně, kniha předčila má očekávání. Od začátku je sice zápletka jasná a osoby jsou vcelku průhledné, čeká nás jen málo “opravdových překvapení”, ale knize to na kouzlu neubírá. Sympatizujete s těmi, se kterými autorka chce, abyste sympatizovali (například s hlavní hrdinkou) a podezíráte padouchy, ale co na tom? Tohle je román, takže si nalijte trochu vína, zapalte vonnou svíčku, naložte se třeba do vany a nechte se unášet příběhem. Pro pohodový večer je to dokonalá četba.

Knihu Ukradený příběh napsala Elizabeth Colemanová, přeložila Petra Královcová, Má 344 stran a vydalo ji nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis. Za knihu (a příjemný únik z reality) tímto nakladatelství děkuji.