0

Recenze knihy Půlnoční knihovna

,,Slyšela jsem samou chválu. Dokonce jsme ji už zase přiobjednávali, protože se vyprodala. Ale ještě jsem ji nečetla.” To mi řekla paní v knihkupectví, kde jsem držela v ruce knihu Půlnoční knihovna, kterou napsal Matt Haig. Na knížku jsem už chválu slyšela i četla, vím, že i recenzenti jsou z ní nadšení. Nakonec jsem si Půlnoční knihovnu koupila. Včera jsem ji dočetla a chci vám o ní povědět.

O čem kniha je

Co kdybyste mohli změnit svá minulá rozhodnutí?

Nora Seedová je zoufalá. V jejím životě není žádná radost ani láska, rodiče jí zemřeli, s bratrem se odcizili, dostala výpověď a zemřel dokonce i její milovaný kocour. Všechno se sesypalo jako domeček z karet a Nořin mozek náchylný k depresím dospěl k názoru, že jediným řešením je sebevražda. Už tu na světě na Noru nic hezkého nečeká, chce zemřít. S čím ale nepočítá je, že po pokusu o sebevraždu se ocitne v knihovně s bezpočtem knih. V každé knize je její život, jak by vypadal, kdyby v určitém bodě učinila jiné rozhodnutí. Nekonečno možností, nekonečno životů, které si může díky paní Elmové, knihovnici kterou měla v dětství ráda, vyzkoušet. Pokud si najde takový život, jaký jí bude vyhovovat, může v něm Nora zůstat. Ale jsou tu i jistá rizika…

Nora nejprve dostane knihu Výčitek, díky které dobře vidí, čeho kdy v životě litovala. Nezůstala s bývalým přítelem, nezůstala v kapele, nezůstala u plavání… Teď může zkusit, díky knihovně, jak by její život vypadal, kdyby se rozhodla jinak. V jednom životě je olympijskou plavkyní. V jiném je slavná rocková hvězda. Jinde je vdaná. Nebo zkoumá ledovce. Ale v každém životě se ukáže, že jsou jak výhody, tak úskalí. Možná je vdaná, ale je šťastně vdaná? Možná je bohatá hudební ikona, ale je šťastná? Nejsou zase jiné okolnosti, které nejsou tak skvělé, jak doufala?

Nora zkouší první životy zdráhavě, postupně je ale mění jak ponožky. Pokaždé, když si uvědomí, že ji vybraný život zklamal, rozplyne se a vrátí do knihovny.

Můj názor na knihu Půlnoční knihovna

Není divu, že Půlnoční knihovna je bestseller. Má vynikající téma. Skvěle zpracované. Knížka Půlnoční knihovna se mi výborně četla a s Norou se dalo dobře soucítit. Příběh rozhodně vede čtenáře k zamyšlení. Coby kdyby. Co můžeme udělat už teď, v tomto životě, abychom byli šťastní? Co když máme jen blbý den (nebo týden), ale za rohem čeká zlepšení, jen mu musíme jít trochu naproti? Jak naše rozhodnutí, ať už velká nebo malá, formují náš život?

Autor také poukazuje na náročnost zvládání psychického onemocnění, jakou je deprese.

Když jsem včera v noci knížku odložila, zanechala ve mě silný dojem. To když spisovatel dokáže, je to úžasné. Knihu Půlnoční knihovna mohu jednoznačně doporučit, protože podle mě je opravdu skvělá.

Půlnoční knihovnu napsal Matt Haig, u nás vydalo nakladatelství FOBOS. Má 320 stran a obsah (pokud jsem počítala dobře, je tam 72 kapitol). Překlad obstarala Tereza Rotterová. Román získal ocenění Goodreads Choice Award 2020. Pevná vazba, papírový přebal, oranžová záložková šňůrka. Bohužel se mi nepodařilo dohledat, kdo vytvořil tu parádní obálku. Poslechnout si Půlnoční knihovnu můžete i jako mp3.