0

Recenze knihy od Marie Diederichové – Soběstačnost: Vlastní záhony, slepice i zavařeniny

Ahoj! V dnešní recenzi se podíváme na další knižní novinku, která nás zavede do zahrad, sadů a záhonů, abychom si dokázali sami vypěstovat něco na zub. Pojďte se teď se mnou podívat na knížku Soběstačnost, kterou napsala Marie Diederichová.

U nás na zahradě dozrává hrášek a začínají se červenat jahody. Bylinek mám tolik, že už je nemám kam dávat. Přesto jsem ale amatér a začátečník, a ráda si přečtu zahradnické rady a tipy od těch zkušenějších. Jednou z těch zkušenějších je bezpochyby autorka této knihy – Marie Diederichová. Ta je velkou milovnicí farmaření, pěstování rostlin, pečování o zvířata (zvlášť ke kozám chová velkou lásku) a podle toho, co píše, je už prakticky soběstačná. Musí jen máloco k jídlu kupovat, spoustu si toho vypěstuje nebo vyrobí. Jo, přesně to bude člověk, ke kterému budu prchat při zombie apokalypse! 😀

Každopádně… Já sice nejsem milovníkem koz, ale třeba slepice bych jednou chovala ráda. V knize Soběstačnost: Vlastní záhony, slepice i zavařeniny je plno rad a tipů, a to i těch, týkajících se chování slepic. Všechno autorka popisuje tak krásně a lákavě, že máte chuť dát vale životu ve městě a vyrazit někam, kde lišky (a kozy, slepice, ovce…) budou dávat dobrou noc.

Vypěstovat si něco sám má skutečně velké kouzlo. Já rozhodně nejsem soběstačná a ani asi nutně být nemusím, ale přesto bych ráda rozšířila své vědomosti a zkušenosti s pomocí této knihy. I to mé pěstování v malém měřítku je totiž neskutečně uspokojivé a je to jedna z nejvíc relaxačních činností, kterou mohu doporučit. Teď jsem dokonce přišla od trouby, kde jsem si nasušila první letošní várku majoránky! Víte, jak krásně voní ruce, když oddrolíte lístky z větviček usušené majoránky? Nebo jak nádherně voní levandule? Jak úžasně chutná hrášek, který si sami vypěstujete? Plody jsou sladké, jak bonbony! I děti je milují. Děti jsou samozřejmě velkou motivací, protože když jim vypěstujete u sebe na zahradě zeleninu, máte tu nejčerstvější a nejlepší zeleninu, jakou si můžete přát.

Knížka Soběstačnost (s podnázvem Vlastní záhony, slepice i zavařeniny) je velice povedená. Byla bych upřímně radši, kdyby měla tvrdší obálku, ale jinak je krásná, praktická a bohatá na potřebné informace, které podává přátelským a velice motivačním způsobem. Autorka skutečně povzbuzuje každého, aby se pustil do pěstování, i kdyby to nebylo rovnou za účelem naprosté soběstačnosti. Najdete tu i barevné fotografie, které krásně ilustrují, o čem autorka zrovna píše. I přesto, že 304 stran nezní jako moc, je to příjemně objemná knížka. Obsahuje tipy na zahradničení, pěstební plán, co se s čím snáší v záhoně a co naopak ne, ukáže jak založit záhon, jak vytvořit vlastní kompost, jak pěstovat ze sazenic a jak sklízet vlastní semena, jak hnojit a zalévat. Pak je část věnovaná chovu zvířat, slepic, koz, ovcí i včel. Poslední část se věnuje skladování konzervování, zavařování, fermentování a kvašení, sklizni, pečení chleba a receptům.

O knize Soběstačnost

Knížku Soběstačnost: Vlastní záhony, slepice i zavařeniny napsala Marie Diederichová a do češtiny přeložil Jan Matuška. Kniha má 304 stran a barevné fotografie, kterých většinu poskytli Marie Diedrich Janis Jean Stoye a Lorena Jursch. Vydalo nakladatelství Grada, kterým tímto za výtisk velice děkuji.