0

Recenze knihy Dech

Když jsem poprvé viděla krásně žlutou obálku, musela jsem uznat, že mě knížka Dech zajímá. Jak víte, začínám si pohrávat s jógou a moc mě to baví a dechové techniky a nauka o dechu k józe patří. Kolikrát jsem už na sobě pozorovala, že nedýchám tak, jak bych asi správně měla. Zajímalo mě, co mi James Nestor může o umění dýchat říct, a tak jsem si knížku koupila. Krátce po jejím obdržení o stejné knize mluvila má učitelka jógy, tak jsem si říkala, že jsem ráda, že ji začnu číst. Tenhle článek je shrnutím toho, co si o knížce Dech myslím teď, když jsem ji dočetla.

O čem kniha je

Kniha Dech vypráví o tom, jak autor James Nestor hledá řešení svých zdravotních problémů (a zdravotních problémů lidstva) v dýchání. Pro tento účel navštěvuje různé lidi a různá místa, od freediverů (potápěčů) po laboratoře. Zkoumá dýchání ze všech možných úhlů pohledu, včetně náboženského. Nechává se rovněž testovat se svým přítelem Olssonem, aby zjistil, jaký způsob dýchání bude mít pro tělo dobrý, a jaký špatný účinek. Na konci knihy je shrnutí toho nejdůležitějšího, co si z knihy máte odnést a několik dechových praktik k vyzkoušení.

Přestože obálka se mi skutečně moc a moc líbí, a přestože téma se mi zdálo skvělé, během čtení jsem se tak trochu… nudila. Jistě, dozvěděla jsem se, že zhýčkaného člověka dnešní doby, který není zvyklý pořádně žvýkat tvrdé věci, a který dýchá ústy, čekají samé zdravotní problémy, ale jinak nic, co by vzbudilo můj zájem. Autor se odkazuje na velké množství cizích experimentů a pozorování, z nichž některé jsou považovány skoro až za zázraky. I když jistě šlo o zajímavé studie, styl, kterým je autor podal mě nijak zvlášť nezaujal a kniha pro mě překvapivě nemá takový přínos, jaký bych čekala. Dechovým metodám se po přečtení celé knihy věnuje pouze na sedmi stranách, po tom, co nám na 270 stranách vyprávěl, jak dýcháme špatně. Jistě, tohle není cvičebnice, ale možná by pro mě bylo zajímavější, kdyby byla. Zbývající obsah knihy jako by byl především vyprávěním o tom, jak jiní lidé přišli na to, že je dobré dýchat nosem, žvýkat a věnovat způsobu dýchání pozornost. To je v podstatě celé.

Musím autorovi nechat, že udělal skutečně hloubkový průzkum, kterému věnoval mnoho času a věřím, že je dobré dýchání zkoumat, protože v něm leží víc odpovědí na naše psychické i fyzické zdravím než si momentálně myslíme. Rovněž ale nepovažuji knihu (alespoň pro sebe) za dvakrát přínosnou. Je to trochu zklamání.

Knihu Dech napsal James Nestor, přeložila Alžběta Vargová. Obálka je měkká, design obálky zpracovala Grace Han a Lauren Peters-Collaer, obrázek na obálce pochází z Shutterstocku. Kniha má 382 stran a vydalo ji nakladatelství Host.