0
Domácnost Ostatní Recepty Rodina Vzhled

Nahrazujeme bílý cukr

Hned v úvodu bych ráda zdůraznila, že velké množství cukru není vhodné, ani když jde o ten nejzdravější cukr na světě. Podle jednoho z mnoha článků, které jsem na toto téma četla, bychom měli přijímat cukry asi 5 x méně než dosud, aby cukr neohrožoval naše zdraví. Omezit ho je třeba, i když to není snadné, protože může být návykový. Kdo jiný by to měl vědět než já, protože já na sobě tuhle „závislost“ už nějakou chvilku pozoruji. Už to není jen radostné občasné dopřávání, už je to potřeba. Jsem sama zvědavá, jak se mi tuhle závislost podaří zlomit.

Škodlivost

Proč je bílý cukr špatný

To je výborná otázka. Naše tělo potřebuje řadu látek, aby dobře fungovalo a aby bylo zdravé. Jenže bílý cukr je nešetrným zpracováním, díky kterému vzniká, připraven o naprostou většinu našemu tělu přínosných látek a minerálů. Takže prakticky vzato, vašemu tělu nic dobrého nedá.

Přitom jej lze snadno nahradit, dokonce i v malých sámoškách bývá dostupná jedna ze zdravějších alternativ – hnědý třtinový cukr.

Proč si vlastně lidé pořád kupují bílý cukr? Je levnější. Ale já cukru obecně nepoužívám při vaření a pečení tolik, abych si nemohla dovolit nahradit bílý cukr třtinovým. Vyhýbat byste se měli také uměle přibarvovaným cukrům. Ten můžete najít, když nějaký prodejce „dobrák“ dá na obal nápis „přírodní cukr“ a vzadu se dočtete, že ten cukr jen hezky dobarvil, aby se lépe prodával. Je to jako s pečivem, začali jsme věřit, že čím tmavší je, tím je zdravější. Výrobci na to reagovali tak, že začali pečivo jen dobarvovat. Jsou to šupáci, jeden aby si na všechno dával pozor i při obyčejném nákupu!

Nejsem velkým fanouškem umělých sladidel, věřím spíš na návrat k přírodě a jejím zdrojům. Takže ráda sladím třeba medem.

Proč je škodlivá přemíra cukru obecně

Užívání přemíry cukru

  • vede k oslabení imunity (protože omezuje činnost bílých krvinek)
  • může způsobit různá onemocnění srdce
  • zvyšuje riziko vzniku rakoviny
  • zhoršuje fungování trávicí soustavy
  • cukr může zvýšit množství volných radikálů a oxidantů a také svým působením zapříčinit nedostatek potřených minerálů v našem těle
  • může zhoršit kvalitu pokožky (podporuje např. vznik akné), vlasů a nehtů
  • urychluje stárnutí kůže a může být příčinou mnoha kožních onemocnění (například plísní)
  • škodí dásním a zubům, díky tomu, že živí řadu „špatných“ bakterií v našich ústech
  • a asi sto dalších důvodů, protože přemíra cukru škodí zkrátka celému tělu

Náhradní sladidla

Třtinový cukr a med používám běžně. Moc dobrý je také javorový sirup, kterým si já osobně přislazuji třeba ovesnou kaši (do čaje bych si ho kvůli jeho chuti třeba nedala). Prý je ještě možnost využít například sirup z agáve, se kterým jsem zatím neměla tu čest (a nijak mě to zatím ani neláká).

Jak nahradit moučkový cukr

Když jsem se před lety dívala na alternativy moučkového cukru na internetu, moc nadšená jsem z toho nebyla. Teď jsem však zjistila, že existuje třtinový cukr moučka (mají ho například v Tescu) a chystám se ho vyzkoušet.

Shrnuto a podrtrženo

Slaďte co nejméně. Dejte si pozor na etikety potravin, kvůli množství cukru (možná budete překvapeni, jaké potraviny cukr obsahují). Když už sladíte, vybírejte si kvalitní a co nejpřirozenější sladidla. Tělo umí nejsnáze a nejlépe zpracovat jednoduché cukry, když mu dáte nějaké polysacharidy, dost mu to ztěžujete. Do těla se dostává cukr také třeba v ovoci (jako fruktóza), takže jak vidíte, cpeme do sebe cukr horem dolem. Tělo cukry samozřejmě potřebuje, ale v menším množství, než si ho většina z nás dopřává.

Také by se vám mohlo líbit...

Žádné komentáře

    Přidat komentář

    Sdílet na Pinterestu

    Sdílej