0

Jaký je Černý dort – kniha, kterou doporučuje sám Barack Obama?

Ahoj moji milí čtenáři,

v dnešní recenzi jsem si pro Vás připravila hit knižních pultů – knihu Černý dort. Kromě toho, že jde o New York Times a Amazon bestseller, na obálce se na mě směje žluté kolečko se slovy Doporučuje BARACK OBAMA. Hmmm, pojďme se tedy podívat, jestli by knihu doporučila i Bára Cirklová, dobře? 😀

O čem Černý dort je (oficiální anotace)

Když Eleanor Bennettová zemře, zůstanou po ní dvě děti, Byron a Benny, a bizarní dědictví: černý dort, upečený podle rodinného receptu s dlouhou historií, a hlasová zpráva. Jejím prostřednictvím Eleanor sdílí bouřlivý příběh o tvrdohlavé mladé plavkyni, která utekla z rodného ostrova poté, co čelila podezření z vraždy. Srdceryvné svědectví ale nevysvětlí všechno a záhada pohřešovaného dítěte teď může zpochybnit vše, co Byron a Benny dosud o svém původu věděli.
Dokážou sourozenci urovnat dávno vychladlé vztahy, dobrat se Eleanořiny skutečné minulosti a vyplnit její poslední přání: podělit se o černý dort, až přijde správný čas? Svede je odhalení matčina tajemství blíž k sobě, nebo je ještě více rozdělí?

Upřímně vám řeknu, že na krátký moment byl pro mě začátek nejistý. Zmatená jsem četla o různých lidech, narážky na jejich problémy s barvou kůže či sexuální orientací a v duchu jsem si říkala – Už zase? A co příběh? Naštěstí mě zkušenost naučila vydržet. Podívat se i na druhý díl seriálu, který se mi zdál nudný, a jehož hlavní hrdina vypadal tak nějak divně. Dočíst knihu, která mě hned nechytla za srdce. Popovídat si víc s člověkem, se kterým možná na první pohled nemám nic společného. Často to, že dáme něčemu ještě chvilku času, prostoru a zájmu může vyústit v překvapivý zvrat. A to se mi stalo i u Černého dortu.

Začal se mi před očima rozvíjet příběh ženy, která měla velice náročný život a s níž si osud nejednou zahrál. Její vůle ji však nezradila a tak po tom špatném přišlo i to dobré. Když však tato žena věděla, že díky nemoci brzy zemře, odhalí skrze zvukový záznam svým dětem skutečnost. O svém životě, své identitě, o všem. Věci, které v sobě ukrývala až příliš dlouho…

Tím, jak se seznámíte s jednotlivými postavami a dějovou linií, začnou do sebe postupně jednotlivé dílky příběhu zapadat jako u dobrého puzzle. Začínají se zodpovídat otázky, které se během příběhu vynořily. Příběh začíná dávat smysl. Odpovědi se objevují až do samotného konce knihy a je uspokojivé se k nim dostat. Příběh sice stojí na tom, že kdysi byli lidé jiné barvy přehlíženi a ponižováni, a že bylo skrze prsty pohlíženo i na lidi jiné sexuální orientace, nicméně autorka vytvořila nakonec zajímavý příběh, který nestojí jen na těchto dvou tématech, ale i na mnoha dalších. Jde o knihu, která člověka donutí zamyslet se, soucítit. Mě osobně se moc líbilo, když autorka psala o lásce jednotlivých postav. O jejich lásce k moři, k plavání, k surfování, k jídlu, k vaření…. Ke konci mě kniha dokonce dovedla k slzám. Knihu Černý dort jsem na samém konci zaklapla s tím, že na první stránce jsem se velice mýlila, a byla jsem moc ráda, že jsem si ji přečetla celou.

Jde o zajímavou, hlubokomyslnou knihu. Nedivím se, že ji sympaťák, jako je Obama, doporučuje. Já ji za sebe doporučuji s radostí také.

Černý dort napsala Charmaine Wilkersonová a do češtiny přeložila Dina Podzimková. Kniha má měkké desky, obálku zpracoval Martin Kábrt. Obsah je rozdělený na prolog, čtyři části příběhu, poznámku autora a poděkování. Jednotlivé kapitoly, které plní ty čtyři uvedené části, nejsou číslované, ale nesou výstižný krátký název. Například jméno toho, koho se následující řádky týkají. Kniha Černý dort má 320 stran a vydalo ji nakladatelství Grada pod značkou Metafora, kterým tímto za knihu velice děkuji.